Eksempelsamlingen første og anden del til version 3.6

Posted on Updated on

Kære alle

Eksempelsamlingen er nu opgraderet til version 3.6. Som det blev besluttet på et T3-Europa møde i Dublin marts 2013, skulle eksempelsamlingen omstruktureres, så den ikke kun var til  begyndere og ikke kun til mere rutineprægede aktiviteter. Den skulle nu også indeholde eksempler på aktiviteter, der understøtter begrebsforståelsen, fx passende animationer, og enkelte afsnit må gerne henvende sig til rutinerede brugere af TI-Nspire CAS.

Resultatet blev en to-deling af eksempelsamling, hvor den første del: Introduktion til værkstederne, er beregnet for begyndere, og giver en kort gennemgang til brugen af de enkelte værksteder, mens den anden del: Centrale færdigheder og begreber, både er for begyndere og øvede. Det samlede omfang er nu tre gange så stort som den gamle eksempelsamling.

Tekniske afsnit, som kan være vanskelige at håndtere for begyndere og let øvede er markeret med en stjerne * og kan overspringes i første omgang. Anden del er temaopdelt, med to generelle afsnit (dokumentstyring og variabelstyring), tre afsnit om ligninger og uligheder, funktioner og regressionsmodeller, tre afsnit om sandsynlighedsregning og statistik (deskriptiv statistik, sandsynlighedsregning og hypotesetest) samt to mere avancerede afsnit til sidst (vektorer og rumgeometri, differentialligninger).

Afsnittene er ikke nødvendigvis niveauopdelt: Fx rummer afsnittet om funktioner både aktiviteter til C, B og A-niveau. De enkelte afsnit kan stort set læses uafhængigt af hinanden og læreren kan derfor fx udvælge bestemte afsnit, som eleverne kan arbejde med i de forløb, de nu er i gang med.

Eksempelsamlingen vedligeholdes af en gruppe bestående af Mette Vedelsby, Gert Schomacker og Bjørn Felsager. Vi modtager meget gerne kommentarer med fx påpegning af fejl og  forslag til forbedringer samt ønsker om emner man gerne vil have inkluderet i eksempelsamlingen fremover.

Eksempelsamling første del Introduktion til værkstederne

Eksempelsamling anden del grundlæggende færdigheder og begreber

Kommenter indlæget